Vraag jij je weleens af hoe jouw bedrijf momenteel op het internet gevonden wordt? Implementeer je al zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Evalueer je de prestaties en maak je aanpassingen indien nodig? Als dat niet het geval is, is het essentieel dat je dit artikel doornemen. Hierin benadrukken we het belang van een grondige zoektermanalyse en laten we zien hoe dit kan bijdragen aan het specifiek bereiken van jouw doelgroep.
Waarom is het belangrijk om gevonden te worden op Google?
Het is belangrijk om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit vormt de voornaamste manier waarop jouw bedrijf op het internet wordt gevonden. Individuen die zelf actief op zoek gaan en jouw bedrijf vinden bij relevante zoekopdrachten, vormen natuurlijk potentiële klanten. Maar het automatisch hoog scoren in zoekmachines is geen vanzelfsprekendheid. Zelfs als je mogelijk op bepaalde zoektermen in de top 3 van de zoekresultaten staat, leidt dit dan ook automatisch tot klanten? Sommige zoekwoorden hebben namelijk een hogere conversieratio dan andere zoekwoorden.
Een goede analyse is dus noodzakelijk om jouw doelgroep op het juiste moment te gaan aanspreken.
SEO is gratis!
Optimaliseer jij jouw website zelf, dan hoeft SEO helemaal niets te kosten. En toch kan je daarmee duizenden mogelijke klanten aanspreken. Het is spreekt dus voor zich dat zoekmachineoptimalisatie een pad is die je zeker moet bewandelen.
Hoe kan mijn bedrijf beter gevonden worden online?
Optimaliseer voor zoekmachines
De initiële stap bestaat uit het identificeren van relevante zoekwoorden. Je kunt online zoeken naar enkele zoektermen die jij als relevant beschouwt en vervolgens kijken naar de topresultaten. Kunnen jouw klanten antwoorden vinden in de resultaten van de gevonden pagina’s?
Onderzoek het zoekvolume en krijg ideeën voor andere zoektermen. Gebruik tools zoals Ubersuggest en Google Keyword Planner om inzicht te krijgen in het zoekvolume van specifieke zoektermen.
Ga nu je pagina schrijven met de gekozen zoekterm in gedachten. Gebruik de zoekterm, en synoniemen daarvan, 1 tot 2 keer per 100 woorden. Overgebruik de zoekterm echter niet. Integreer het zoekwoord (of zin) ook in de koppen en in de ALT-tag van afbeeldingen.
Content creatie en relevantie
Denk goed na over wat je wilt bereiken met je artikel of pagina. Wil je de bezoeker informeren, overtuigen van een dienst, of aanzetten tot een specifieke actie? Aangezien de bezoeker op zoek is naar iets, is het essentieel dat jij de oplossing op jouw pagina duidelijk presenteert.
Het is belangrijk dat je af en toe nieuwe content plaatst op jouw website. Zo zien zoekmachines dat je nog steeds actief bent, en het voor hen de moeite is om jouw pagina’s te blijven indexeren.
Concurrentieanalyse voor SEO. Hoe worden concurrerende bedrijven op internet gevonden?
Je bent waarschijnlijk goed op de hoogte van je concurrentie. Ze richten zich hoogstwaarschijnlijk op dezelfde doelgroep. Als ze ook actief zijn op het gebied van SEO, bestaat de mogelijkheid dat ze bezoekers van jou weghalen.
Ubersuggest kan hierbij een waardevolle tool zijn. Analyseer de prestaties van de websites van je concurrenten en ontdek op welke zoekwoorden ze goed scoren. Misschien kom je op belangrijke termen tegen waar je zelf nog niet aan had gedacht!
Wat zijn rich snippets en hoe helpen ze de online aanwezigheid van mijn bedrijf
Rich snippets zijn verrijkte zoekresultaten die meer informatie bieden dan de standaardtitel, URL en metabeschrijving. Ze verschaffen directe informatie in de zoekresultaten, waardoor gebruikers sneller kunnen beoordelen of een pagina relevant is. Rich snippets kunnen verschillende vormen aannemen, zoals sterbeoordelingen, prijsinformatie, afbeeldingen, data, en meer.
Hoe helpen rich snippets je bedrijf makkelijker gevonden te laten worden?
- Verbeterde zichtbaarheid: Rich snippets trekken meer aandacht en onderscheiden zich in de zoekresultaten, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn erop te klikken.
- Betere gebruikerservaring: Gebruikers krijgen direct relevante informatie te zien, wat de gebruikerservaring verbetert en hen sneller naar de juiste pagina leidt.
- Verhoogde doorklikratio (CTR): Door meer informatie te tonen, zoals beoordelingen of prijzen, kunnen rich snippets de CTR verhogen, omdat gebruikers al een idee hebben van wat ze kunnen verwachten.
- Meer targeted verkeer: Rich snippets helpen zoekmachines beter te begrijpen waar je pagina over gaat, waardoor je meer targeted verkeer kunt aantrekken van mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie.
- Positieve invloed op SEO: Hoewel rich snippets op zichzelf geen directe rankingfactor zijn, kunnen ze indirect bijdragen aan een betere gebruikerservaring, wat weer positief kan zijn voor je
Onderzoeken of jouw pagina’s in aanmerking komen voor rich snippets
Met deze tool kun je controleren of je pagina’s correct zijn geconfigureerd en in aanmerking komen voor rich snippets. Als dat niet het geval is, raadpleeg dan zeker de beschikbare documentatie.
Kan ik mijn bedrijf snel hoger laten scoren op internet?
Ja en neen. SEO is in principe een proces waarbij je aanvankelijk veel tijd investeert en pas na enkele maanden de vruchten ervan kunt plukken. Bovendien kan het voorkomen dat sommige zoektermen minder goed presteren en bijsturing nodig is.
Het kan echter ook voorkomen dat bepaalde zoektermen wel snel worden opgenomen in de zoekresultaten en veel sneller resultaat opleveren.
Wat als mijn bedrijf snellere online resultaten nodig heeft?
Heeft jouw bedrijf nood aan een snelle oplossing? Heb je bijvoorbeeld een event die heel binnenkort plaatsvindt en je kan niet wachten tot de SEO hiervan aanslaat? In deze gevallen is het natuurlijk altijd mogelijk om toch over te gaan tot betalende advertenties. Je kan hierbij terecht bij:
Bij deze diensten kan je heel eenvoudige campagnes opstellen, rekening houdend met jouw doelgroep.
Kan mijn bedrijf gratis beter gevonden worden op Google?
Natuurlijk kan dit. Het inzetten op zoekmachineoptimalisatie is zo belangrijk. Eenmaal ingesteld gaat jouw website op zichzelf klanten binnenbrengen. Zorg ervoor dat je naast een degelijk zoekwoorden analyse ook inzet op:
- Kwalitatieve inhoud: content is king. De bezoeker moet de informatie die hij zoekt vinden op jouw pagina!
- Backlinks opbouwen: hoe meer websites naar de jouwe linken, hoe beter! Zet dus in op kwalitatieve content waarnaar andere websites willen linken.
- Lokale SEO: Heb je een fysieke locatie dan kan je wellicht inzetten op lokale SEO. Verwerk de plaatsnaam in de pagina’s en meld je aan op Google Mijn Bedrijf!
Balanceren van gratis en betaalde technieken
Enkel inzetten op SEO kan in sommige gevallen, in andere gevallen is SEO een deel van de totale digitale planning. Analyseer dus of het in jouw specifieke situatie nodig is om te investeren in extra marketing kanalen.
Conclusie: Hoe wordt mijn bedrijf gevonden op internet en hoe verbeter ik de resultaten
Dus, als jij je afvroeg “hoe wordt mijn bedrijf gevonden op internet” dan weet je nu veel meer! Het kan zijn dat je momenteel al een deel van je doelgroep bereikt, maar met een goede zoekmachineoptimalisatie strategie kan je verder groeien.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is hoe dan ook de te volgen weg! Of je nu moet investeren in extra marketingkanalen of niet, je moet altijd vanuit een goede SEO basis vertrekken. Dit zijn de belangrijkste tips:
- Onderzoek zoektermen voordat je een pagina schrijft
- Zorg ervoor dat bezoekers de informatie die ze zoeken vinden op jouw pagina
- Zet in op kwalitatieve content
- Optimaliseer je pagina voor SEO: Verwerk de zoekterm in de koppen en content, met een ratio van 1% tot 2%. Gebruik ook synoniemen, zorg voor leesbaarheid.
- Update je website regelmatig. (voeg een nieuw artikel toe, pas pagina aan, …)
- Analyseer je concurrenten
- Belang van rich snippets
SEODigitalMarketing.be kan helpen
Heb je hulp nodig? Bekijk eens welke diensten wij zoal aanbieden.
Interesse in een samenwerking met ons?